De andere kant van griep

Griep is een ziekte waarvoor je bang moet zijn. Althans, dat beeld wordt over het algemeen naar buiten gebracht.  Wij kunnen onszelf beschermen tegen griep door ons te laten vaccineren, door virusremmers te nemen en door goed op onze hygiëne te letten. Maar wat zien we als we dit angstbeeld even loslaten en proberen ‘de boom’ van de andere kant te bekijken? Zit er wel een andere kant aan griep?

Koorts heilzaam

Vaak gaat griep gepaard met hoge koorts. Ook daar schrikken mensen van. Ze hollen naar de medicijnkast om met paracetamol de koorts te verlagen. Een foute actie! Het griepvirus kan zich namelijk niet verder vermenigvuldigen bij een lichaamstemperatuur boven de 38,8° C. Door paracetamol te nemen, blokkeren we ons eigen afweermechanisme en beroven we ons van ons zelfgenezend vermogen.

Koorts en kanker

Het is bekend dat mensen met kanker jarenlang geen koorts hebben gehad. Kanker is een koud proces. Koorts daarentegen is warm. Koorts helpt ons om ontspoorde cellen in ons lichaam op te ruimen. Zo kunnen griep en de bijgaande koorts een preventieve werking hebben tegen kanker.

Wat kun je zelf doen?

Overheid en RIVM roepen ons op – zeker wanneer we tot de risicogroep behoren – om onszelf te beschermen door de griepprik te halen en Tamiflu te slikken. Maar gezondheid heb je voor een groot gedeelte ook in eigen hand:

  • Aan de basis van de preventie liggen een gezonde levensstijl en daarmee een goede afweer.
  • Eet elke dag flink (3 opscheplepels = 300 gram) verse groene groenten, neem elke dag minimaal 2 stuks fruit en denk eens aan een (groene) smoothie, een paar keer per week
  • Ook een goede nachtrust is essentieel
  • Zorg voor ritme, regelmaat en reinheid
  • Zorg voor een goede balans tussen in- en ontspanning op alle fronten, geniet van mooie, waardevolle momenten en sta stil bij deze momenten. Ook dát is voeding! Maak dagelijks een wandeling, frisse lucht doet wonderen, fiets of loop als het mogelijk is
  • Inspiratie is super-belangrijk. Probeer de dingen te doen waar je blij van wordt. Stress heeft een grote negatieve weerslag op ieders gezondheid
  • Heb je griep of denk je dat je griep gaat krijgen? Gebruik dan vitamine C in een hoge dosering (volwassenen: 3.000 tot 6.000 mg. per dag). Vitamine C heeft een zeer versterkend effect op het immuunsysteem.
  • Denk ook aan Vitamine D. Volgens Amerikaanse artsen en wetenschappers is een chronisch tekort aan vitamine D ook mede verantwoordelijk voor het feit dat bepaalde bevolkingsgroepen veel meer kwetsbaar zijn om infectieziekten zoals de griep te krijgen. Preventief in de winter 2000 I.U. (internationale eenheden) vitamine D3 per dag is aan te raden. Wie over voldoende vitamine D3 wil beschikken (volwassenen; minimaal 80 nmol/liter in het bloed) moet of dagelijks voldoende ultraviolet straling krijgen of supplementen gebruiken. In Nederland is het onmogelijk om in de winter uit zonlicht voldoende vitamine D3 aan te maken. De voedingsbronnen zoals vette vis, boter en zuivel zijn niet toereikend.
  • Gebruik zeker in een griepperiode Echinacea. Dat middel zorgt voor een actievere werking van onze witte bloedcellen.
  • Gebruik in zo’n griepperiode zink. Dit verbetert onze weerstand en heeft een antivirale werking.
  • Heb je griep, dan kan de reactiekracht van je lichaam versterkt worden met een homeopathisch middel dat past bij de symptomen die je hebt.  Zie ook dit filmpje over griep en homeopathie: Homeopathie bij griep en verkoudheid. Homeopathie kan heel goed helpen bij griep maar ook bij langdurige stress of zorgen. We kunnen stress en zorgen niet uit het leven bannen. Ze horen bij onze biografie. Wel kunnen we er goed voor zorgen dat je ondanks zorgen en stress goed in je vel blijft zitten. En dát is goud waard!